A logótervezés az arculattervezés és márkaépítés alapköve. Ha van egy jó logód, arra felépítheted az egész cégarculatodat. Az első benyomást a vállalkozásodról, illetve a cégről kialakított képet elsősorban a logó és az arculat befolyásolja. Ha egy vállalkozás sikeres akar lenni és profizmust akar sugallni, akkor a logónak is ezt a hatást kell keltenie. Éppen ezért nagyon nagy jelentősége van annak, hogy milyen arculata van a vállalkozásodnak.

Egy idő után minden webdesigner kialakít magának egy olyan sajátos munkafolyamatot, amiben kényelmesen tud tervezni. Olyan optimális környezetet teremt meg magának, amiben gördülékeny a munka.

Egy jó logót megtervezni, egy szép és kifejező, profi arculatot kialakítani bizony művészet.

Én rendszerint 5 lépésben szoktam megtervezni egy logót. Nekem ez vált be, ezekre a lépésekre és ebben a sorrendben van szükségem ahhoz, hogy a projekt végén az elkészült logóra én is büszke legyek.

1. A kapcsolatfelvétel után megosztod velem a logóval kapcsolatos elképzeléseidet, céljaidat. Az árajánlat elfogadása esetén és a szerződéskötés, illetve az előleg átutalása után részletesebben kitérünk a céggel kapcsolatos fontosabb információkra. Például a célcsoportod összetételére, vagy hogy miért létezik egyáltalán a vállalkozásod. Itt minden apró részletet megbeszélünk ami ahhoz kell, hogy a következő szintre lépjünk a projektben.

2. A továbbiakban elemezni kezdem a piacot, ahol jelen vagy. Megnézem a konkurenciádat, feltérképezem és megismerem a célcsoportodat, a stílusodat, a márkádat. Megvizsgálom a vállalkozásod vásárlói szemmel, marketinges szemmel és tervezői szemmel is. Így kapok egy teljes képet, amiből építkezhetek és megalkothatom a céged vizuális identitását.

3. Ezek után kezdek el ötletelni és tervezni, elsősorban fejben, majd papíron. Mindent papíron, ceruzával kezdek megtervezni. Nekem ez nagyon fontos része az egész folyamat során. Itt még nincs bekapcsolva a laptop. Csak én vagyok és az üres fehér papír. Általában rengeteget jegyzetelek a felkutatott és az elhangzott információk alapján. Skiccelek, ötletelek és ha valami megragadja a fantáziámat, azt elkészítem vektoros formátumban is.

4. Először fekete-fehér változatban készül el minden logó, mert látnom kell, hogy az, amit kigondoltam fejben, valóban működőképes lesz fekete színben, különböző felületeken, ügyelve az arányokra, a harmóniára. Ezután jönnek a színes verziók, amik az egész arculatodat meghatározzák majd. Nem csak szépnek, arányosnak, kifejezőnek kell lennie egy logónak, de a jövőbeni nyomdai kivitelezésekre is gondolni kell. Mennyire lesz drága megjelenni a különböző médiumokon és hogy ez mennyire éri meg a cégnek vagy sem. Ennek fényében kell megtervezni a logó és az egész arculat színeit. Ezután prezentálom neked a már elkészült logótervet.

Általában 2-3, egymástól független koncepciót készítek, amiből eldöntheted hogy melyik tetszik, vagy melyiken érdemes változtatni, továbbgondolni. 2 változtatási körön belül általában sikerülni szokott véglegesíteni a logót.

5. Jóváhagyás után és a fennmaradó összeg átutalása után elküldöm a logódat a következő formátumokban: ai, eps, jpg, png, cmyk, szürkeárnyalatos és fekete-fehér változatban is. Ezekkel a formátumokkal az összes felhasználási módot biztosítom a számodra: a webes felhasználást és a nyomdai felhasználást is.

Amint látod, én a legnagyobb hangsúlyt nem arra fektetem, hogy nekiesek és vadul rajzolgatni kezdek a grafikai programokban, hátha kisül belőle valami. A tudatos, jól átgondolt tervezésben hiszek, ami elsősorban fejben születik meg.

Logótervezés során a legtöbb időt a megfelelő koncepció megtalálása veszi el és nem maga a megrajzolása.

Ha fejben már megvan mi a cél, a megvalósítás már könnyen megy. A tervezés már a kapcsolatfelvétel pillanatában elkezdődik, az első benyomások hatására.

Ha nincs meg a kialakult folyamatmenedzsment, ami mentén halad a projekt, annak hatása lesz a végeredményre is. Éppen ezért biztonságot adhat ha a webdesignernek akivel együtt dolgozol már van egy kialakult munkamódszere, mert ő már nem rajtad fogja kikísérletezgetni az adott tervezési fázisokat.

Kép: Brad Neathery  Unsplash

Kategória: Arculattervezés